Semne și simptome TSA – Partea II

Aug 16, 2020

 

Interese și comportamente neobișnuite conform lui Johnson,C.P (2008)

Auto-stimulările sunt acțiuni repetate de mai multe ori, acestea pot implica o parte a corpului sau întregul corp sau chiar un obiect sau o jucărie. De exemplu, fluturatul mâinilor, învârtitul roților, stinsul-aprinsul luminilor, închisul-deschisul ușilor, etc.

Persoanele cu TSA adesea se dezvoltă în rutină, schimbarea, oricât de mică în decurgerea obișnuita a zilei - precum o oprire în drumul spre casă de la școală - poate fi foarte supărătoare pentru aceștia, ar putea „pierde controlul” și pot avea diferite comportamente disfuncționale, precum tantrum, agresivitate sau chiar autoagresivitate.

Unele persoane cu TSA pot dezvolta, de asemenea, rutine foarte similare cu ale celor care sufere de tulburarea obsesiv-compulsivă, de exemplu, o persoană ar putea încerca să privească de pe fiecare fereastră pe lângă care trece, imposibilitatea sau întreruperea acestor tipuri de rutine poate provoca frustrări și tantrumuri severe.

 Multe persoane cu TSA au interese sau comportamente neobișnuite, precum:

  • Nu indică obiectele pentru  care arăta interes pana la  vârsta de 14 luni;
  •  Nu prezintă joc simbolic (pretinde că hrănește o păpușă) până la vârsta de 18 luni;
  • Aliniază jucăriile sau alte obiecte, este foarte organizat;
  • Se joacă cu aceleași jucării de fiecare dată și îi plac doar anumite părți din obiecte (de exemplu, roțile mașinilor);
  • Are interese obsesive și comportamente compulsive, trebuie să urmeze anumite rutine, este foarte afectat chiar și de modificările minore;
  • Prezintă auto-stimulări, precum: fluturatul mâinilor, balansatul de pe un picior pe altul, învârtitul roților;
  • Poate fi foarte afectat chiar și de cele mai mici modificări ale mediului înconjurător;

Ø                   Alte simptome întâlnite la copiii cu TSA:

  • Hiperactivitate, impulsivitate și dificultăți în a-și menține atenția;
  • Agresivitate și auto-agresivitate, tantrum;
  • Obiceiuri neobișnuite de alimentație(fixații alimentare) și somn;
  • Stări de spirit neobișnuite, reacții emoționale neadecvate, lipsa fricii, lipsa simțului pericolului sau frica exagerată;
  •  Reacții neadecvate la lucruri precum sunete, mirosuri, gusturi sau senzații fizice.

             Persoanele cu TSA pot avea răspunsuri neobișnuite la atingere, miros, sunete, stimulare vizuala sau gust. De exemplu, ar putea reacționa exagerat sau deloc la durere sau la un zgomot puternic.

             Obiceiuri alimentare anormale, precum fixațiile alimentare, unele persoane cu TSA își limitează dieta la doar câteva alimente, în funcție de gust, culoare, textura, refuzând sub orice forma diversificarea, de asemenea, din aceasta cauza pot avea probleme precum constipația cronică sau diareea.

             Dezvoltarea copiilor cu TSA

             Copiii cu TSA se dezvoltă în ritmuri diferite pe diferite arii, aceștia pot avea întârzieri în abilitățile de limbaj, sociale și de învățare, în timp ce capacitatea lor de a merge și de a se deplasa este aproximativ aceeași cu ceilalți copii de vârsta lor. S-ar putea să fie foarte buni la asamblarea puzzle-urilor sau la rezolvarea problemelor computerului, dar ar putea avea probleme cu activitățile sociale, cum ar fi să vorbească sau să-și facă prieteni, de asemenea, pot să învețe o abilitate dificilă înainte de a învăța una ușoara, de exemplu, un copil poate fi capabil să citească cuvinte lungi, dar să nu poată desparți in silabe sau sunete (CDC, 2019).

            În concluzie, copiii se dezvoltă în ritmul lor, astfel încât poate fi dificil de spus exact când un copil va învăța o anumită abilitate. Cu toate acestea, există repere de dezvoltare specifice vârstei utilizate pentru a măsura progresul social și emoțional al copilului în primii ani de viață.

 

 

 

Psiholog clinician Uzunia Ana
Semne și simptome TSA – Partea I Sistemul nervos central