Semne și simptome TSA – Partea I

Aug 09, 2020

 

Tulburarea de spectru autist de obicei este diagnosticată înainte de vârsta de trei ani și durează de-a lungul întregii vieții, deși simptomele se pot ameliora în timp cu ajutorul terapiei. Unii copii cu TSA pot prezenta indicii despre posibile problemele viitoare în primele luni de viață, iar în alte situații, simptomele pot apărea după vârsta de 24 de luni sau chiar mai târziu. Unii copii cu TSA par să se dezvolte normal până la vârsta cuprinsă între 18 și 24 de luni și apoi încetează să mai câștige noi achiziții sau își pierd achizițiile pe care le-au avut cândva. Studiile au arătat că o treime din părinții copiilor cu TSA au observat o problemă înainte de primul an de la nașterea copilului lor și că aproape 80% -90% au semnalat probleme la vârsta de 24 de luni (Johnson, 2008).

Este important de menționat că nu doar persoane cu tulburarea de spectru autist au aceste simptome și copiii tipici pot prezenta unele dintre aceste simptome, dar pentru persoanele cu TSA, aceste comportamente/deficiențe le împiedică să aibă un comportament funcțional.

Conform lui Johnson C.P. (2008) o persoană cu TSA poate prezenta următoarele:

Abilități sociale

Persoanele cu TSA nu au doar dificultăți sociale precum timiditatea, problemele sociale ale acestora le cauzează dificultăți grave în viața de zi cu zi, deoarece în funcție de gravitate, aceștia nu se pot exprima prin limbajul expresiv, astfel nu își pot manifesta dorințele și necesitățile. De multe ori lipsa limbajului duce la dezvoltarea anumitor comportamente disfuncționale din cauza neputinței de exprimare precum tantrumul.

Exemple de dificultăți sociale ale copiilor cu TSA:

  • Nu răspunde la nume până la vârsta de 12 luni;
  • Evită contactul vizual sau evită/refuză contactul fizic, apropierea fizică, precum îmbrățișările sau mângâierile;
  • Preferă să joace singur și nu împărtășește interesele cu ceilalți;
  • Interacționează numai pentru a obține un obiectiv dorit;
  • Are dificultăți în a înțelege sentimentele altor persoane sau a vorbi despre sentimentele proprii;
  • Are expresii faciale plane sau inadecvate;
  • Nu înțelege limitele spațiului personal al celorlalți.

Bebelușii tipici sunt foarte interesați de lume și de oamenii din jurul lor încă din prima zi de naștere. Un copil mic interacționează cu ceilalți, privind oamenii în ochi, copiind cuvinte și acțiuni și folosind gesturi simple, cum ar fi aplaudând și fluturând la revedere. Copiii tipici arată, de asemenea, interesul pentru jocurile sociale, cum ar fi peek-a-boo, dar un copil mic cu TSA poate avea nevoie de foarte mult timp să învețe să interacționeze cu alte persoane.

Unii copii cu TSA pot să nu fie deloc interesați de alte persoane, iar alții ar putea să-și dorească prieteni, dar nu înțeleg cum să dezvolte prietenii. Multor copii cu TSA le este foarte greu să învețe să se adapteze situațiilor și să împărtășească lucruri, cu atât mai mult față de ceilalți copii. Acest lucru poate face ca ceilalți copii să nu vrea să se joace sau sa interacționeze cu ei, putând duce chiar la respingerea și izolarea acestora.

Multe persoane cu TSA sunt foarte sensibile la a fi atinse și s-ar putea să nu dorească să fie ținute sau îmbrățișate, pot avea un auz sensibil, râsetele și țipetele celorlalți copii le pot provoca disconfort și teama, toate aceste simptome pot face probleme sociale și mai greu de gestionat.

Comunicare

Fiecare copil cu TSA are abilități de comunicare diferite. Unii copii pot vorbi bine, alții nu pot vorbi deloc sau doar foarte puțin. Aproximativ 40% dintre copiii cu TSA nu vorbesc deloc, aproximativ 25% -30% dintre copiii cu TSA dobândesc unele cuvinte până la vârsta de 12-18 luni și apoi le pierd, alții pot obține limbaj, dar doar în copilăria întârziată cu ajutorul terapiei și al logopediei.

Exemple de probleme de comunicare ale copiilor cu TSA:

  •  Abilități de vorbire și limbaj întârziate;
  • Repetă cuvinte sau expresii de mai multe ori (ecolalia), inversează pronumele (de ex., Spune „tu” în loc de „eu”);
  • Dă răspunsuri fără legătură la întrebările primite;
  • Nu indică sau nu răspunde cerere;
  • Folosește puține gesturi sau deloc (de exemplu, nu face cu mâna de la revedere) și nu folosește inflexiunile vocii.

Persoanele cu TSA care vorbesc ar putea folosi limbajul în moduri neobișnuite, este posibil să nu poată pune cuvinte în propoziții funcționale. Unii copii cu TSA spun un singur cuvânt la un moment dat, alții repetă aceleași cuvinte sau fraze una peste alta, unii copii repetă ceea ce spun alții (ecolalia), cuvintele repetate ar putea fi spuse imediat ce au fost auzite sau ulterior, într-un cu totul alt context; De exemplu, dacă un copil cu TSA este întrebat: „Vrei suc?”  acesta ar putea repeta „Vrei suc?” în loc să  răspundă la întrebare. Deși mulți copii tipici trec printr-o etapă similară, în care repetă ceea ce aud, în mod normal aceasta trece după vârsta de trei ani.

De asemenea unii copii cu TSA care au dezvoltat abilitați de limbaj și pot vorbi bine,  ar putea avea mari dificultăți să asculte sau să înțeleagă ceea ce spun ceilalți. Persoanele cu TSA au dificultăți în folosirea și înțelegerea gesturilor, limbajului corpului sau inflexiunile vocii, de exemplu, aceste persoanele ar putea să nu înțeleagă ce înseamnă să-și ia rămas bun prin gestul simbolic al mâinii. De asemenea, expresiile faciale, mișcările și gesturile acestora pot să nu corespundă cu ceea ce spun, de exemplu, aceștia ar putea zâmbi în timp ce spun ceva trist.

 

 

 

Psiholog clinician Uzunia Ana
5 pași pentru a-ți dezvolta asertivitatea Semne și simptome TSA – Partea II