Ecolalia

Nov 02, 2021

Ce este ecolalia?

Ecolalia este una din principalele caracteristici ale tulburărilor de limbaj, întalnită frecvant în cazul copiiilor cu TSA. Aceasta reprezintă repetarea în ecou, cu o intonație similară a unor cuvinte sau fraze pe care copilul le-a auzit în jurul său.

Deși ecolalia este o tulburare de limbaj, aceasta apare doar la copiii cu autism capabili să verbalizeze. De asemenea, aceasta nu apare doar în cazul copiiilor cu TSA, ecolalia este o etapa des întalnită în procesul de învățare a limbajului și la copiii neurotipici, de regulă în intervalul vârstei de 1-4 ani.

Ecolalia este un sistem de învățare prin care cu toții am trecut, prin care și copiii cu autism trec, dar în cazul acestora se întinde pe o perioadă mai lungă de timp.

Dezvoltarea limbajului la copiii cu TSA:

1.    Dacă un copil cu TSA, este verbal, într-un punct al dezvoltării lui, v-a arăta semne de ecolalie;

2.    Echolalia apare la toți copiii cu TSA care sunt verbali, adică care pot recepta și imita limbajul vorbit;

3.    Copiii cu TSA urmează adesea o altă cale în dezvoltarea limbajului. Primele lor încercări de limbaj pot fi „bucăți” mai lungi de limbaj (expresii sau propoziții), pe care nu sunt capabili să le descompună în părți mai mici. Aceste bucăți sunt mai complicate din punct de vedere gramatical decât ar putea fi puse împreună și nu înțeleg ce înseamnă cuvintele individuale (Lowry, 2014);

4.    Un nivel mai ridicat de limbaj expresiv (ce spune) în comparație cu limbajul receptiv (ce înțelege) se poate datora ecolaliei sau capacității de a eticheta sau de a reproduce limbajul memorat în contexte specifice (Tager-Flusberg și colab. 2005);

5.    De exemplu, un copil ar putea spune „Este timpul pentru baia ta” de fiecare dată când îl aude pe tatăl său umplând cada. Știe că acele cuvinte au ceva de-a face cu ora băii, dar nu știe ce înseamnă „este”, „ora”, „pentru”, „al tău” și/sau „baie” individual și nu poate folosi aceste cuvinte în alte propoziții. Deoarece nu înțelege toate cuvintele folosește incorect pronumele (folosind „baia ta” în loc de „baia mea”) (Lowry, 2014);

Ce observă părinții?

1.    Enunțurile ecolalice sunt reproduse rigid si adesea fara intentia transmiterii un mesaj;

2.    Comportamentele de ecou sunt adesea extrem de literale, precise și automate, atât de mult încât tonul vocii, accentul și tiparele de intonație sunt imitate, la fel ca o tuse, șuierături sau alte sunete de mediu (Grossi, Marcone,  Cinquegrana  & Gallucci, 2013, după., Fay; Fay & Coleman);

3.    În orice caz, aceste comportamente par uneori să se abată într-o oarecare măsură de original, de exemplu, în cazul în care copilul  omite, adaugă sau apar modificări ale intonației vocii (Grossi, Marcone,  Cinquegrana  & Gallucci, 2013 după.,Schuler);

Cum progresează ecolalia la copiii cu TSA?

1.    Inițial, copiii răspund cu „bucăți” de limbaj fără să înțeleagă ce înseamnă.

2.    Apoi, copiii încep să modifice aceste bucăți de limbaj. Ei amestecă și recombină cuvintele și expresiile pe care le-au folosit.

3.    Pe măsură ce încep să înțeleagă mai mult limbajul, unii copii folosesc propoziții mai scurte sau folosesc doar unul sau două cuvinte pentru a se exprima.

4.    Treptat, limbajul devine mai spontan și mai flexibil.

5.    Ecolalia poate fi folosită ocazional, mai ales atunci când un copil este obosit, confuz sau frustrat.

6.    Dar mai multe cuvinte și fraze sunt folosite în mod adecvat și flexibil odată ce înțelegerea copilului crește (Prizant, 1983).

În concluzie, ecolalia este o parte naturală a dezvoltării limbajului. Pentru a evita ecolalia permanentă, trebuie să se dezvoltate alte forme de comunicare prin terapie ABA, Verbal Behavior, logopedie și expunere constanta la o mare varietate de cuvinte și fraze.

 

Psiholog Maria Cutuș
Importanța jocului pentru copiii cu TSA