Îmbunătățirea abilităților sociale ale copiilor cu TSA, în trei pași

Apr 19, 2019

Orice părinte își dorește pentru copilul său să fie fericit și să aibă prieteni!

Pentru părinții copiilor cu TSA această dorință este mai greu de obținut. În mediile în care copilului îi este greu să creeze conexiuni cu ceilalți, acesta poate experimenta anxietatea.

Există soluții prin care copiii cu TSA pot învață abilitățile de care au nevoie într-un mod pozitiv?

Conform studiului, menționat la sfârșitul articolului,  s-au dezoltat strategii prin care copilul cu TSA poate exersa abilitățile sociale de care are nevoie, acestea putând fi adaptate în activitățile sale zilnice.

Cum ar fi:

  • Modelarea și explicarea interacțiunilor sociale.  Copiii învață cel mai des imitându-i pe cei din jurul lor. Oferind un model comportamental în situațiile sociale, alături de o explicație pas cu pas, poate porni un demers în obținerea acestei abilități. De exemplu,   după orice interacțiune socială oferiți o explicație în legătură cu ce s-a întâmplat (expresiile faciale, tonul vocii, limbajul trupului).
  • Scenarii sociale.  Prezentarea și explorarea unor scenarii sociale. Aveți opțiunea de a creea variante de răspuns pe care acesta le poate alege, astfel puteți pregăti copilul pentru interacțiunile sociale viitoare. O altă metodă poate fi   explicarea interacțiunilor sociale din cărțile pentru copii, desene animate sau filme.
  • Role-Play (Joc de rol).  Dacă copilul are dificultăți în a interacționa cu o anumită persoană, jucați acest rol oferindu-i opțiuni de cum ar putea aborda situația. Oferindu-i oportunitatea de a juca ambele roluri, poate fi ajutat să observe   diferențele comportamentale. Această strategie poate încuraja copilul să experimenteze diferite situații într-un mediu stabil și protejat.

Cea mai importantă este încrederea!

Încredere în copilul cu autism că este capabil să învețe aceste abilități. Abilitatea de a se implica în interacțiuni sociale depinde și de capacitățile cognitive, stima de sine, motivația, emoțiile, iar acestea pot fi îmbunătățite dezvoltând încrederea în abilitățile sale sociale.

Multiple peer use of pivotal response training to increase social behaviors of classmates with autism: results from trained and untrained peers  – Karen Pierce and Laura Schreibman University of California, San Diego.

 

Psiholog clinician Uzunia Ana Maria
Ziua Mondială de Conștientizare a Sindromului Down Crearea unui viitor mai bun prin educație și integrare socială